fbpx
 
Bon Goesta / nieuws  / VOKA: De coronabalans door Bon Goesta
VOKA Bon Goesta ondernemer horecabalans corona

VOKA: De coronabalans door Bon Goesta

Bon Goesta als lid van VOKA zijnde werd geïnterviewd over onze bedenkingen, verzuchtingen, visie, … over de gevolgen van COVID19 in onze horeca-onderneming alsook de sector.

Hieronder een blik op het artikel door VOKA – dd 2/6/2020.

De coronabalans van Bon Goesta: “Wij kunnen nog zoveel ideeën hebben maar alles zal afhangen van de maatregelen”

De horeca zit al volledig stil sinds 13 maart. Het kriebelt om terug te starten maar de situatie is nog onzeker. “We denken vooruit en zijn positief maar snakken naar concrete communicatie en een duidelijke timing zodat we ons kunnen organiseren,” zegt Katrien Van der Plaetsen, medezaakvoerder van Bon Goesta.

Op 8 juni zijn jullie al meer dan 12 weken gesloten, hoe hebben jullie dat beleefd?

“Vrijdag 13 maart is een datum die in ons geheugen gegrift staat. Net nu we drie topmaanden in het vooruitzicht hadden in ons Restaurant Mub’art door de Van Eyck-tentoonstelling in het MSK,  is alles als sneeuw voor de zon verdwenen.”

“We werden op alle vlakken door de coronacrisis getroffen: ons restaurant ging dicht en van catering was er geen sprake meer. Wat onze feestzaal betreft werd ik overladen met telefoontjes van bezorgde koppels van wie de trouwplannen in het water vielen. Die mensen hadden een luisterend oor nodig. Ik heb met hen gezocht naar oplossingen en met resultaat: van alle feesten werden er maar twee geannuleerd. De anderen werden verplaatst. Maar dat was een enorme puzzel. Voor 2021 zijn alle zaterdagen tussen mei en september in onze feestzaal namelijk al volgeboekt. In de herfst of winter trouwen was voor velen een oplossing. Wij kunnen begripvol zijn en meedenken maar we kunnen niet toveren.”

Welke creatieve oplossingen zijn er tijdens deze periode gepasseerd?

“Zoals velen zijn wij ook gestart met een take-away op vrijdag en zaterdag. Vooral onze apéroboxen zijn een schot in de roos. Daarnaast hebben we ook een samenwerking opgezet met een nieuwe locatie: een ontwijde kerk waar we de catering en organisatie van trouwfeesten kunnen doen. Het is een oplossing op twee vlakken: meer naamsbekendheid voor deze locatie en wij kunnen koppels een extra alternatief aanbieden.”

Op welke manier kunnen bedrijven elkaar helpen?

“Wij zijn nu volop bezig met de lancering van twee nieuwe events die doorgaan in november en februari, als de situatie het toelaat natuurlijk. Één event in het teken van babyborrels en communiefeesten en een ander event met de focus op trouwfeesten. We brengen partners zoals een weddingplanner, florist en juwelier samen en zetten hen in the picture. Bezoekers kunnen er op één dag kennismaken met al hun initiatieven.”

Wat zijn jullie verwachtingen over de heropstart?

“We hebben voor het restaurant en de feestzaal alles uitgerekend en uitgetekend. We weten hoeveel mensen we kunnen binnenlaten rekening houdend met de anderhalvemeterregel. We denken ook al na over feesten in de toekomst. Mensen die een feest geven voor 200 personen kunnen dit eventueel opsplitsen en er een tweedaagse van maken.”

“Wij kunnen nog zoveel ideeën hebben maar alles zal afhangen van de maatregelen. Als we die weten, moeten wij zelf nog de afweging maken of het wel opbrengt om open te doen. Wegen al die extra kosten wel op tegen het aantal mensen dat we kunnen ontvangen? De situatie in onze buurlanden voorspelt alvast niet veel goeds maar wij blijven toch positief. Wij willen het proberen. Het kriebelt om terug aan de slag te gaan. Voorlopig wachten we op duidelijke communicatie over de horeca én de eventsector. Tomorrowland kunnen we dit jaar vergeten maar wat met de kleinere events? De onzekerheid maakt het ook zwaar voor onze medewerkers, klanten en leveranciers.” De meeste leveranciers zijn begripvol. Dranken die we niet meer verkocht kregen voor de vervaldatum werden teruggenomen en enkele contracten werden tijdelijk bevroren. Maar ook zij missen veel inkomsten en willen weer vooruit.”

Leverancier Matthias Thomaes van ABC Rent aan het woord

“Als verhuurder van feestmaterialen aan Bon Goesta en tal van andere bedrijven en particulieren zagen wij van bij de start van de crisis heel ons orderboek leeglopen. Alle voorschotten moesten terugbetaald worden en ook onze leveranciers panikeerden en stuurden hun facturen uit. Het was een hele moeilijke periode. De komende weken zijn voor ons dan ook cruciaal. Wij hopen dat de overheid perspectieven biedt voor de evenementensector. Dan kan iedereen terug beginnen plannen en hebben wij terug een bron van inkomsten.”

“We verwachten een heel rustige zomer. Iedereen moet ver uit elkaar gaan zitten. Dit wil zeggen: minder grote feesten, minder materiaal en minder inkomsten. Naar de toekomst durven we positief kijken. Veel feesten worden verplaatst naar de winter en voor 2021 verwachten we een absoluut topjaar.”

 

Bron: VOKA: https://www.voka.be/nieuws/de-coronabalans-van-bon-goesta-wij-kunnen-nog-zoveel-ideeen-hebben-maar-alles-zal-afhangen